Friday, April 22, 2011

Chelsea Bayar Mahal Kepada Pemainnya


Chelsea menjadi kelab england yang membayar gaji mahal kepada pemainnya jika dibandingkan kelab-kelab england yang lain. Kelab Milik Roman Abramovich itu masih mengungguli City.

Kelab dari London barat itu harus mengeluarkan sekurang-kurangnya £71,000 untuk bintang-bintang utama mereka,seperti John Terry,Frank Lampard, Fernando Torres dan lain-lain.

Tetapi, Pengeluaran Chelsea ini masih tidak dapat mengatasi Barcelona. Juara bertahan liga Sepanyol itu menjadi kelab dengan pengeluaran terbesar di dunia setelah mereka membayar gaji kepada pemain-pemain bintang mereka seperti Lionel Messi, Andres Iniesta,Villa,Xavi dan yang lain-lainnya.

Real Madrid berada di kedudukan ke 2. Diikuti oleh kelab besbol AS, New York Yankess, Dua kelab basket NBA : LA Lakers dan Orlando Magic.

Chelsea berada di tangga ke 6. Hanya Chelsea dan City berada di kedudukan 10 teratas. City membayar gaji setiap pemainnya £69,000.

Manchester United hanya berada di kedudukan 16. Kelab Red Devils itu membayar gaji pemainnya rata-rata £60,000 untuk pemain bintang mereka seperti Wayne Rooney dan Ryan Giggs.

Manakala Liverpool dan Arsenal tidak tersenarai antara 20 kelab membayar gaji pemain paling mahal. Kelab dari Anfield itu membayar gaji setiap pemainnya £57.000 dan menduduki tangga ke 21. Sedangkan Arsenal membayar gaji setiap pemainnya dengan £55.000, Dan berada di kedudukan 22.

Kelab dari itali,Inter Milan dan AC Milan berada di kedudukan 7 dan 14. Manakala,Bayern Munich di tangga ke 12.

No comments:

Post a Comment