Thursday, April 7, 2011

MICHAEL GYASI - Sasaran Chelsea

Michael Gyasi, 11 tahun, baru-baru ini telah direkrut oleh juara EPL Chelsea dari Northampton Town (League Two) dengan nilai pampasan sebanyak 10ribu pound sterling. Gyasi yang kedua ibu bapanya berasal dari Ghana dan menjadi warganegara Jerman telah berhijrah ke England sejak 4 tahun lalu, menyertai 'Centre of Excellence' kelab kecil itu sejak 3 tahun lalu dan menganggotai pasukan bawah 11 tahun Northampton Town.

Sudah pasti Gyasi memiliki skill permainan yang cukup memikat pihak 'scouting team' The Blues. Khabarnya aksi Gyasi ketika diundang bermain bersama skuad bawah 10 tahun Chelsea setahun lalu membuka mata semua jurulatih yang bertugas di Stamford Bridge. Dan sejak itu mereka telah mula membuat perundingan untuk menjadikan 'wonder kid' milik mereka.

Sebagai salah seorang ahli akademi bola sepak Chelsea, Gyasi mempunyai klausa untuk bermain secara professional apabila mencapai usia 16 tahun dan sudah pasti Chelsea menjadi keutamaan. Namun Gyasi masih boleh meninggalkan Chelsea jika mendapat tawaran dari kelab-kelab lain. Kesemuanya bergantung kepada prestasi yang bakal dipamerkan oleh beliau dalam 5 tahun mendatang ini.

No comments:

Post a Comment